Kakelkrant van Sprakeloos 40: Een morgen voor Morgan, kan niet iedereen zeggen

En de degeneratie suddert voort. Eigenlijk wilde ik er geen woord over vuil maken, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Eerst hadden we Happy Feet, een klunzige pinguïn die de weg kwijt is geraakt, naar zand hapte met het idee dat het sneeuw is en daarna de discussie of ze gebracht moet worden of dat moeder natuur zelf haar werk moet doen door het dier terug te laten zwemmen naar de Zuidpool. Een geldverslindend project, heel veel valse sentimenten en ik heb nog nergens gelezen dat Happy Feet is aangekomen bij zijn soortgenoten. Ik kan het gemist hebben. Ik werd compleet misselijk van de hype. Voor de goede orde, ik zal niet voorstellen om pinguïnsoep van het beest te maken of het op een ongezien moment de nek om te draaien, hoewel dat wel goedkoper is natuurlijk.

 

Nu hebben we de kwestie “Morgan”, een verdwaalde jonge Orka die verzwakt wordt gevonden in de Waddenzee. Eenmaal opgekalefaterd, ontspint zich de discussie, terug naar zee of verplaatsen naar Tenerife. Voor- en tegenstanders zijn allemaal deskundigen, dus ik weet uiteindelijk niet wat het beste is voor Morgan. Ik weet wel wat het beste is voor mezelf, namelijk dat ik geen plaatsvervangende schaamte wil hebben voor mijn soortgenoten, de dierfundamentalisten die ongebreideld de ruimte krijgen.

Heeft u voor de aardigheid wel eens gekeken op de website van ‘Red een kind’? Voor €22,50 per maand kunnen er hele humane dingen gedaan worden voor jonge kinderen in Afrika. Of heeft u wel eens gedacht aan het leed dat de malariamug mondiaal met zich meebrengt? Veel zieken en mensenlevens kunnen ons bespaard blijven voor bijvoorbeeld het luttele bedrag van €5, – ! (NB. Het kost wel malariamuggenlevens) Dus eigenlijk vind ik de oplossing dat Morgan op transport mag naar Tenerife een hele beschaafde oplossing. U zult mij in deze het woord ‘humaan’ niet horen zeggen, het gaat immers om een orka.

Toch zijn er lieden die vinden dat we Morgan levenslang naar een martelkamer brengen. De Partij voor de Dieren en aanverwante subversieve groepen schreeuwen moord en brand. ‘Een dier moet namelijk ook een stem hebben is de achterliggende gedachten van deze mensenhaters.’ Ja, en ik wil ook wel vleugels hebben en voor een gratis overtocht naar Engeland zou het handig zijn dat ik vinnen en kieuwen zou hebben. Dat kan niet, ik ben een mens en Morgan is een Orka.

Bovendien dat beseffen die zogenaamde dierenvrienden niet, zolang Morgan netjes op transport gaat, komt hij niet in de verleiding om een dikke vettige pinguïn tegen te komen en te verorberen. Het zou namelijk zomaar Happy Feet kunnen zijn.

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in Kakelkranten en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

26 reacties op Kakelkrant van Sprakeloos 40: Een morgen voor Morgan, kan niet iedereen zeggen

  1. de stripman zegt:

    Ja, ja, dat zijn me een toestanden. In een baldadige bui heb ik wel eens gedacht dat we die orka beter op hadden kunnen eten, dan hadden we deze discussie niet gehad.

    Maar aan de andere kant. Het is een fantastisch mooi en indrukwekkend beest. Het geld daaraan uitgegeven lijkt me prima besteed. De vergelijking die je maakt tussen kinderleed en dierenleed gaat dan ook mank. Het geld voor Morgan was niet automatisch naar zielige kindjes gegaan. En ze heeft een hoop publiek getrokken, dus ook geld in het laatje gebracht.

    Waarom zou je geen geld aan hulpbehoevende mensen en dieren geven ? Dierenliefhebbers zijn niet altijd mensenhaters en andersom. Ik vind het juist een erg positief gegeven dat veel mensen zich inzetten voor het lot van dieren. Of die nou wild zijn, of door ons gekweekt. Als ik mensen zo bezig zie, bijvoorbeeld ook als er ergens een groep walvissen het strand op is gezwommen, dan vind ik dat hartverwarmend.

    Echt nodig is het niet, alle zeehondjes redden, om een ander voorbeeld te noemen, maar ik ben blij dat er mensen zijn die het doen. Kun je zien dat we als soort in staat zijn tot belangeloze inzet. Mooi toch ?

    • sprakeloosid zegt:

      De directe vergelijking gaat mank, maar hetgeen in de koppen zit van vele zogenaamde dierenvrienden ervaar ik voor een belangrijk deel als mensenhaters. Hieronder wordt mij soortisme verweten, ik ervaar dat als een compliment. Appels en peren mag je niet met elkaar vergelijken. Inderdaad stripman, het geld voor Morgan gaat niet automatisch naar Red een Kind, de aandacht voor Morgan kan niet naar ergens anders opgericht zijn. Het wordt rentmeesterschap is een mooi woord voor hetgeen staat in mijn optiek, netjes omgaan met je omgeving, mensen, dieren, natuur etc. om het netjes over te dragen aan de volgende generatie. Met zijn allen slagen we daar slecht in en als een soort overcompensatie gaan we ons schuldgevoel wegfocussen op Morgan, Happy Feet etc. Daar spreekt geen rentmeesterschap uit, maar gebrek aan eigenwaarde.
      PS. Een bromvlieg gaat bij mij naar buiten en zal niet per definitie met een mepper omgebracht worden.

  2. Vaak denk ik het is een soort schuldgevoel, de mens is bezig de wereld naar de afgrond te brengen, grote groepen dieren en planten worden uitgeroeid, wat de hebzucht is groot.
    Dus een zielig dier vertroetelen is schuldgevoel afkopen.
    Net als je huisdier vertroetelen en vlees uit de veeindustrie blijven eten.

    • Herman zegt:

      [..]Dus een zielig dier vertroetelen is schuldgevoel afkopen.
      Net als je huisdier vertroetelen en vlees uit de vee-industrie blijven eten.[..]
      We hoeven Morgan niet te vertroetelen. Het enige wat we dit wezen verschuldigd zijn is respect en mededogen. Dat heeft niets met vertroetelen te maken maar alles met beschaving! Huisdieren mag je vertroetelen en vlees eet ik al jaren niet meer. Respect en mededogen, weet je wel……………..?

      • sprakeloosid zegt:

        Juist om de de zogenaamde deskundigen hier helemaal niet eenduidig zijn, stoort mij het aanmatigende gelijk van het fundamentalistische deel, met Lenie voorop. Respect en mededogen, rentmeesterschap zie commentaar hierboven.

  3. de stripman zegt:

    @antoinette – Dat is me toch te simpel. Je kunt ook stellen dat mensen aan natuurbescherming doen omdat ze zelf zo van de natuur genieten. Dan is het dus uit egoïsme. Maar ook dat vind ik psychologie van de koude grond. Ik denk dat de meeste dierenbeschermers oprecht meevoelen met de dieren die ze beschermen. Meevoelen met een ander, of dat nu een dier of mens is, is een heel sterke drijfveer voor menselijk gedrag.

    Net als de tegenstrijdigheid die jij noemt trouwens. Ik ben zo’n halve gare die zijn huisdier vertroetelt, maar toch vlees eet. Dat huisdier eet trouwens ook vlees…;o)

  4. Stripman en Vincent we leven nu eenmaal in een rot wereld, en dan bedoel ik door en door verrot.
    We verkopen wapens in Afrika en houden acties vaan verhongerden mensen.
    En we importeren groenten en bloemen, nota bene per vervuilend vliegtuig. Zo kan ik nog wel even doorgaan en me heel kwaad maken.
    maar daar krijg ik alleen mezelf mee en maak ik mijn leven nog moeilijker. Dus ik probeer in mijn dagelijks leven gewoon zoveel mogelijk rekening te houden met de rest van de wereld. En daar blijft het bij, geen acties.

  5. Anki zegt:

    Wij van Red een Kind vinden dit een hele leuke column!

    • Herman zegt:

      Wij van de Partij voor de Dieren vinden het ook een leuke column omdat die zo goed weergeeft hoe begrensd mensen soms kunnen denken waar het over begrippen als respect en eerbied voor het leven en mededogen gaat!

      • sprakeloosid zegt:

        In de optiek van je eigen fundamentalistisch kerk is dat natuurlijk heel flexibel, ik vind de PvdD net zo verschrikkelijk als de PVV, dacht eerst dat het een grap was, maar net als de PVV blijkt dat geen grap te zijn. In spelen op valse sentimenten, voor echt natuurbehoud zijn er voldoende alternatieven, helaas niet voldoende steun, maar PvdD werkt bij mij meer dan averechts

  6. de stripman zegt:

    @antoinette – Zo kun je het bekijken. Maar ik zie om me heen een prachtige wereld, met vriendelijke mensen die hun best doen er iets moois van te maken. Okee, dat lukt niet altijd en er zijn ook akelige types die de boel in het honderd sturen, maar dat is geen reden tot somberheid en pessimisme. Ook al lukt het niet om alles mooi en lieflijk te krijgen, daarom moeten we het wel blijven proberen…!

  7. Stripman, maar veel van de akelijke types zitten nu net in de politiek en het bedrijfsleven. En daar hebben we nu juist aardige mensen nodig, die niet alleen aan winst maken denken.

  8. Herman zegt:

    Ik merk ook hier weer een duidelijk geval van soortisme. ‘Red een Kind’ is heel belangrijke organisatie die ons aller steun verdient. Maar waarom zou het redden van (een) dieren(en) minder belangrijk zijn? Voor mij en vele anderen zijn er geen objectieve redenen om belangen van mensen op een hoger plan te plaatsen dan die van (andere) dieren. Het redden van een orka is dus even belangrijk als het redden van een kind. Dat zullen velen doorslaan noemen, maar goede argumenten bestaan daar niet voor. Mijn respect en mededogen wordt niet begrensd door het feit dat de betrokken wezens op twee benen lopen, kunnen nadenken, moreel-ethische afwegingen kunnen maken etc. Elk wezen dat kan lijden verdient ons mededogen en elk leed dat kan worden voorkomen móet voorkomen worden. Morgan had teruggezet moeten worden. Er waren goede argumenten om dat te doen. Misschien had het dier het niet overleefd, misschien ook wel. Maar alles beter dan dit schepsel als vermaaksobject in een pretpark domme kunstjes te laten opvoeren voor mensen. Beter een waardige dood in zijn eigen biotoop dan een langzaam afstompen.

    • sprakeloosid zegt:

      Een soortist, voor mij een geuzenaam vanaf nu

      • Herman zegt:

        Leg nou eens in gewoon Nederlands uit wat jou zo stoort in mensen en organisaties die op een consistente wijze aangeven dat eerbied en respect voor het leven, alsook mededogen niet mag ophouden bij de eigen soort maar universele waarden zijn. Wat is mis gegaan met iemand dat hij/zij zo krampachtig reageert op stellingen en opmerkingen die niets meer doen dan een aantal zekerheden en vanzelfsprekendheden ter discussie stellen en opnieuw tegen het licht houden. wie zijn wij nou helemaal als diersoort. De grootste ramp die deze planeet kon overkomen was de verschijning van de mens, zeker zoals deze soort zich heeft ontwikkeld. Andere soorten kennen geen oorlog, martelingen, verkrachtingen, uitbuiting en uitroeiing van de eigen soort en schaamteloze exploitatie van andere soorten.

      • sprakeloosid zegt:

        Lees je eerste zin goed en constateer dat het al vol zit met vooroordelen en misplaatste stereotyperingen over mensen die het niet zo hebben op ecofundamentalisme

      • Herman zegt:

        @sprakeloosid 5:51: Ik geef het op………………. Gebrek aan argumenten, gemaskeerd door kretologie. Daar kan en wil ik geen energie meer aan besteden. Het ga je goed!

      • sprakeloosid zegt:

        Voor dat laatste bedankt, ik ben inderdaad geen dominee die denkt mensen tot het soortisme te overtuigen, uitgangspunten van PvdD zijn radicaal mis en uit eerdere discussies met ‘jouw soortgenoten’ heb ik ervaren dat zowel gevoelsmatig als ook rationeel geen discussie is te voeren. Een mens is geen dier en een dier is geen mens en je hoort als mens respectvol om te gaan met alles wat de natuur te bieden heeft en dat moet in balans zijn met je menszijn, dus onverenigbare standpunten.

  9. Joshua zegt:

    Geef mij maar Het Avond – Rood op de Schaamkaken van het Schuldgevoel ! Maar Kermittiaans is Het Over – Morgean al weer vergeten.. U bedoelde toch niet More Gun óf is het More Fun.Og Mort fine? .Laat me het even weten ! U ziet, ik voel mij weer als een Ontredderde Vis te water. het ga U goed. Geen Schuld gevoel what so ever.. Its always Now – Nauw or never.. Maar Morgan is veel Clever dan wij bij elkaar Die Duikt zomaar uit the Plane, en roept tot zijn vriendjes daar beneden in de O C E A A N : Here I am again. … was wel voor het vrij laten.. Rechter heeft weer een Kunstje geflikt met die Uitspraak !! U sprak met …

Geef een reactie

