Kakelkrant van Sprakeloos 37: De geoccupeerde onderbuik van de VVD

De onderbuik wordt weer heftig gekieteld door een aantal lieden als het gaat om de Occupy beweging. Bij pownews wordt steevast gesproken over hippies, alsof ze zelf zo’n nuttige bijdrage leveren in de maatschappij. De VVD in Den Haag gaat nog een stapje verder. ‘De uitkeringen moeten maar gestopt worden, want dat kamperen mag niet op kosten van de belastingbetaler.’ Nu, ik ben zo’n belastingbetaler en over de hele linie genomen kan ik een dozijn geldverslindende rechtse hobby’s opnoemen, die stuk voor stuk minder nuttig zijn dan de wereld bewust maken de idioterie van ons kapitalistische systeem, zoals de occupyers dat doen. Want laten we eerlijk zijn, of je nu SP-er of VVD-er bent, we kunnen niet meer volhouden dat er slechts sprake is van enkele weeffouten in het soms obscene kapitalistische systeem.

Nu heb ik begrepen dat de idealen van de verschillende occupyers per land en zelfs per individu kunnen verschillen, maar de gemeenschappelijke deler is onvrede met het systeem. Of dat nu economisch, sociaal of cultureel bepaald is, doet niet ter zake. Ik ben van mening dat de occupyers de maatschappij een spiegel voorhouden die heel erg noodzakelijk is. Zelf ben ik bereid om af en toe in die spiegel te kijken en op mijn manier, vanuit de luie stoel, mijn steentje bij te dragen. En hoe duur is nu zo’n spiegel? De uitkeringen of studiebeurzen worden ook betaald als we de kampementen in de verschillende steden niet zouden zien. Of de zwervers, alcoholisten en psychiatrische patiënten, die anders ook aanwezig zijn in de samenleving, worden ineens zichtbaar. De tentenkampen hebben enorme aantrekkingskracht op deze lieden. Misschien zijn zij wel het levende bewijs dat het systeem niet goed meer in elkaar zit. Mogelijk zijn zij het voorland als de bezuinigingen in de geestelijke gezondheidszorg over enkele jaren daadwerkelijk ons straatbeeld gaan bepalen. Over systeemfouten in Nederland gesproken.

En nu is de VVD in Den Haag van mening dat de uitkeringen maar afgepakt moeten worden. En ik weet dat zij bij een deel van Wakker Nederland op steun kunnen rekenen. ‘Gajes, werkschuw tuig, communisten en andere halfzachte profiteurs moeten immers aangepakt worden.’ Maar hoe zit het met de graaicultuur in de grote bedrijven, de bouwwereld, de bankensector, de multinationals en zelfs bij de non-profitsector? Wat kost dat de belastingbetaler allemaal wel niet. Dan zijn die uitkeringen van de occupyers maar een schijntje. Ik zou zelfs opteren voor een kleine subsidie ten behoeve van barakken bij de occupycampings, voor kookgelegenheid en sanitaire voorzieningen. Mensen met een boodschap mogen best ondersteund worden, sterker nog moeten ondersteund worden. En als we dan toch die sanitaire voorzieningen hebben, bijvoorbeeld op het Malieveld in Den Haag, kunnen ook VVD-ers hun misselijk makende onderbuik praatjes ledigen. Ik verzeker je, dat lucht op.

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in Kakelkranten en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Kakelkrant van Sprakeloos 37: De geoccupeerde onderbuik van de VVD

  1. de stripman zegt:

    Heeft de VVD niet ook het woord ‘vrijheid’ in zijn naam ? Als alleen je medestanders nog hun stem mogen laten horen en in aanmerking komen voor een uitkering, dan is er geen vrijheid meer. Dan heerst er dictatuur…

  2. cor3306 zegt:

    het moest maar eens verboden worden dat politici nog langer voor allerlei microfoone n cameras komen, dan kunnen ze ook niet langer meewerken aan stemmingmakerij enzo. Trouwens mooi bezetdingetje die van mijn toilet is kaduuk waar kan ik zo’n nog scoren

    • sprakeloosid zegt:

      De hyperigheid komt van alle kanten en politici laten nog geen leidende rol zijn, maar purken driftig hun toontje mee in de maatschappelijke shit. Dat bezetdingetje is geplukt van internet, gemeenschapsbezit zullen we maar zeggen.

  3. Welke politici deugen nog wel?

  4. Walgelijk, wat een belediging door de VVD! Ik sta de hele dag te sloven als middenstander, zelfs VVD raadsleden zijn bij mij klant. Dit is een persoonlijke belediging! Ik werk 80 uur per week, en ik steun Occupy van harte.

  5. blutch1 zegt:

    Toen ik dat bericht van de VVD zag was ik even sprakeloos. Maar ik ben Sprakeloos niet, ik ben Blutch, maar wel eens met sprakeloos.

Geef een reactie

