Kakelkrant van Sprakeloos 36: POTEN af van Zwarte Piet

Onderstaande schreef ik twee jaar geleden en de ergernis over de aantijgingen van een klein clubje oproerkraaiers die de media hebben weten te bereiken, maakt mij steeds bozer. Ik ben bang dat zij het tegengestelde gaan bereiken in Nederland, maar de toekomst zal het leren. Ik raad iedereen aan die mijn column leest eerst naar het filmpje, de historie van het Sinterklaasfeest te kijken.

Blijf van Zwarte Piet af, dat is nu eens mijn standpunt. Al word ik, gezien mijn blogjes en twittergedrag, soms uitgescholden voor ‘multiculti’ en lid van de Linkse Kerk. Het zij zo, ze roepen maar. Maar van Zwarte Piet moeten ze afblijven. Wat een klinkklare onzin om daar discriminatie in te zien. Volgens mij hebben tegenstanders van Zwarte Piet een kronkel in de kop en last van een overactief correctie-syndroom. Zwarte Piet is helemaal niet discriminerend, een symbool moet een kleur hebben en dat is vanuit de historie nu eenmaal zwart. Ik ken meerdere verhalen waarom Piet nu juist zwart is, de juiste uitleg ken ik niet. Het kan me ook niet schelen. Als kind had ik daar helemaal geen associaties bij, niet met ras of geschiedenis, ook niet toen Nederland zich midden in ‘het moeras van het multiculturalisme’ bevond. Sprookjes, legendes en kinderavonturen staan voor mij helemaal buiten politieke tweespalt. Racisme is trouwens iets dat ik verfoei, al mogen culturele verschillen niet verbloemd worden. Maar dat kan heel goed zonder te oordelen. (Een verwijzing naar een blog van mij, hoe bij mij in het dorp (1976 in het oosten des Lands) de eerste ‘Zwarte Piet’ zijn intreden deed.)

Trouwens iedereen mag van mij tegen instituties aanschoppen. Het Koningshuis mag van mij ter discussie staan, al heb ik geen last van ze. Vaak zijn het mantra-achtige discussies, als ze maar met hun poten van Piet blijven. De kerk, voor mij geen heilig huisje, integendeel, maar ook daar moet tolerantie voorop staan en zolang dat het geval is, gelooft iedereen maar in zijn eigen sprookje. Maar poten af van Piet. En als voetballiefhebber durf ik zelfs het onaantastbare van het Nederlands Elftal in twijfel te trekken, al doe ik het niet graag. Maar wat moet, dat moet. Maar blijf van Zwarte Piet af, want je maakt je er onsterfelijk belachelijk mee. Het is een achterhoede gevecht zonder diepgang, dus de diepgang moet kunstmatig gecreëerd worden.

Een net zo’n heftige discussie wordt: Caraïbisch Carnaval is sexistisch

We belanden met Nederland in een moeras

En sinds vandaag weten we dat de VVD mijn standpunt steunt, want ze hebben, door hun afwachtende opstelling tegen weigerambtenaren, zichzelf de Zwarte Piet in handen gespeeld. Kan ik wel roepen, poten af van Zwarte Piet, De VVD zegt: ‘ We zwartepieten vooralsnog de poten.”

Het gedooggedrocht begint ook voor de VVD langzamerhand een heus instituut te worden.

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in Kakelkranten en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op Kakelkrant van Sprakeloos 36: POTEN af van Zwarte Piet

  1. Zwarte Piet (EN Sinterklaas) moet blijven!! Zonder meer. Waar ik wel voor wil pleiten in het geheel is de introductie van de slimme zwarte Piet, en het afvoeren van die eeuwige domme.

  2. sprakeloosid zegt:

    Ik kijk niet meer naar het Sinterklaasjournaal, maar herinner me Pieten in alle soorten en maten, het zijn net mensen.

    • Over het algemeen doen de pieten nogal dom. Ik kan me voorstellen dat gekleurde Nederlanders daar met gemengde gevoelens naar kijken.

      • Boze Piet zegt:

        Dat komt doordat kinderen (!) de doelgroep is. Kijk eens naar andere kinderprogramma’s, alles en iedereen doet in dergelijke programma’s “dom”. Waarom? Kinderen vinden dat leuk. Zie je het al voor je? Een zwarte Piet die de kleintjes probeert Pythagoras te leren?

  3. Martien zegt:

    Inderdaad, waar heeft “men” het over!
    Ooit ben ikzelf – met heel veel plezier trouwens – 2x Zwarte Piet geweest in “mijn” dorp. Ik heb daar nog nooit iemand horen zeggen over discriminatie m.b.t. Zwarte Pieten.
    Dezelfde discussie kunnen we volgend jaar weer houden
    .
    En wat te zeggen over: Jodenkoeken, Negerzoenen, enz. enz. Wat een gezeur, niet waar? :-))

  4. Helemaal mee eens Vincent. Maar dat … juist.

    Ceesgegroetje

  5. TimmerArk zegt:

    Niet mee eens. Wat is er mis met vooruitgang? Bijna alle tradities zijn slecht en werden en worden misbruikt.
    Als er mensen zijn in Mijn Nederland die iets aan Zwarte Piet willen doen steun ik ze. En die klote Sint kan dan gelijk de prullenbak in.
    Hup naar een betere wereld, daar moeten we voor gaan.
    Niet blijven hangen in onzin.
    Wat is er mis met een nieuw soort kindervriend met nieuwe assistenten? Ik zal het je vertellen, mensen zoals ‘wij’ die maar willen blijven hangen in hun verleden. Daar krijg je de PVV uitslag van.
    Ouderdom is dus toch regressie?
    Het kan zoveel beter. De ruimte is de toekomst. Het Heelal onze Lieve M/V of V/M Schepper.

    • sprakeloosid zegt:

      Waar je PVV uitslag van oogst, is door krampachtige overcorrectie en het ontkennen van het verleden. Zonder verleden ook geen toekomst. Wat geworteld is, roei niet uit, het zal in verhevigde mate terugkomen, het goed en het slechte.
      Ontkenning van wat is, ontkenning van roots, ontkenning van cultuurhistorische waarden is een bewijs van gebrek aan eigenwaarde (van mijn part noem je het nationale trots, identiteit. Gebrek aan identiteit zorgt voor dat een samenleving op drift kan raken en alles wat traditie heet, zal vernieuwd moeten worden, om de vernieuwing zonder na te denken over de toegevoegde waarden.

  6. Emma zegt:

    Het was mij ook opgevallen dat ze steeds minder zwart worden! En de hoofdpiet had ineens een heel lelijk pakje aan. Tsja.

  7. Op deze manier blijft het een witte discussie.
    Blijkbaar ontmoeten jullie weinig gekleurde mensen.
    Blijkbaar horen jullie weinig gekrenkte mensen.

    Daarom schrijf ik juist over Het grote Vriendschap Feest van de Grote Kindervriend.

    Vriendelijke groet,

    • sprakeloosid zegt:

      typische reactie passend in het licht van bezien van dominee Gremdaat. Ook zelfingenomen, want vooringenomen over wie ik ontmoet, maar vooral de premissen zelf stellend en daardoor de discussie in een raar daglicht stellen. Ik wil helemaal het Sinterklaasfeest niet in een discussie zetten die er helemaal niet is wat mij betreft. Antilliaanse en Surinaamse collega’s vieren op het werk gewoon Sinterklaasfeest en ze lachen om Randstedelijke non-discussies

      • Rob Alberts zegt:

        Tja, ik kom zelf nauwelijks meer uit de Bijlmermeer. Nu ja, wel om les te geven aan bijvoorbeeld kinderen uit Amsterdam-ZuidOost.
        Kokervisie noemen ze dat toch?
        Maar ik doelde vooral op het rijtje Reageerders en niet op de bekenden, vrienden, buren of familie van deze reageerders.
        Vriendelijke groet,

    • sprakeloosid zegt:

      Maar vriendschapsfeesten kunnen er natuurlijk niet genoeg gevierd worden, in welke vorm dan ook.

  8. Appeltje zegt:

    Ik heb genoten van de leuke filmpjes.

    Zwarte Piet is van origine wit, maar hij moest altijd door de schoorsteen en daar werd hij zwart van. Omdat er tegenwoordig niet veel schoorstenen zijn wordt hij niet zo makkelijk meer zwart, en daarom willen ze hem en haar, alle kleuren van de regenboog geven.
    Als zwarte piet, wat is het onzijdige woord daar eigenlijk voor? niet meer dom gaat doen dan krijgen we wat we nu al hebben: saaie pietinnen die alleen maar kindertjes willen vertroetelen en pepernoten geven. Maar doe mij maar een lollige onhandige zwarte piet, met ROE, en dan wil ik wel het eerste stoute meisje zijn en door hem meegenomen worden in zijn zak.
    Maar niet naar Spanje, want daar gaat onze lieve burgemeester Rehwinkel al naar toe.

  9. geen gezeik…zwarte piet moet blijven zoals hij al honderde jaren is.uit
    straks wordt ook nog beslist dat oude muziek moet verdwijnen omdat ZWARTEN het zongen.

    • Rob Alberts zegt:

      Honderd jaar met de beste bedoelingen iets fout doen maakt het niet beter.
      Over de hele wereld worden racistische en discriminerende dingen veroordeeld.
      Jammer genoeg komen er ook over de hele wereld nog steeds racistische en discriminerende dingen voor. Maar het is nooit te laat om dit te veranderen, te verbeteren.

      Een uitspraak van een Nederlandse rechter en een internationale VN-commissie kunnen ons daarbij helpen. Of gewoon even over de grens kijken en beluisteren hoe wij met onze honderd jaar oude folklore niet meer begrepen worden.

      Vriendelijke groet,

      • sprakeloosid zegt:

        Je beste bedoelingen ten spijt Rob, een maniakale tuthola maakt meer kapot dan je lief is. Het is en blijft grachtengordel prietpraat onder valse voorwendselen te gebruiken voor het eigen goede gevoel. De traditie is niet honderd jaar, maar stamt van veel verder weg en kent tal van variaties in Europa en zelfs Azie. De vermeende verbintenis met de slavernij is slechts een beperkte periode van deze folklore en bijna verbleekt, letterlijk, totdat een maffe professor op maniakale wijze uit is op herstelbetalingen en hiervoor alles uit de kast haalt. De vermeende open zenuw van racisme kan hiermee bloot komen te liggen, misschien. Maar racisme is hier niet erger dan in Duitsland, Frankrijk, Suriname of Afrika. Racisme is een onderdeel van discriminatie dat een mens eigen is, dat kan positief en negatief aangewend worden. Die dwaallichterij van de VN zorgt dat de onderbuik van Nederland, die er ongetwijfeld zien via de verkiezingen een steekhoudend argument krijgen. De open zenuw krijgt een gevolgen en verwordt tot een veel grotere etterende wond die ons lichtjaren terugbrengt in een samenleving waar we naast elkaar leven en vooral pogingen doen met elkaar te leven. Het is hemeltergend dat aanstellers als Quincy Dario of Anousha Nzume zich laten misbruiken. Of het egotripperij, mediageilheid is of iets anders, ze maken ontzettend veel kapot in de maatschappij en ze krijgen die zogenaamde betrokken grachtengordel mee, diezelfde grachtengordel die wel met de mond beleid, maar in weze geheel onverschillig is. Ik houd mijn hart vast en ben vooral blij dat ik geen kinderen in de Sinterklaasleeftijd heb, want juist door dit soort acties zou ik hen het feest verbieden en dat is het ergste wat je als ouder kunt doen. Voorlopig stort ik niets meer op welke actie dan ook van de VN, bijvoorbeeld Unicef. Want deze organisatie moet zich eens druk gaan maken over waarachtige zaken in Afghanistan of bijvoorbeeld hulpverleners redden in West Afrika die strijden tegen de ebola-uitbraak, want hun bijgeloof en ontwetendheid zorgt dat er op ‘witte spoken’ wordt gejaagd.

  10. Pingback: Pro-Zwarte Piet? Wel nee, vooral ANTI Anti-Zwarte Piet! | sprakeloosverhalen

  11. Pingback: Begrip, van de dag (39) Niet-Piet | sprakeloosverhalen

Geef een reactie

