Vertrutting of Verkutting

In 2007 schreef ik naar aanleiding van een documentaire van journaliste Sunny Bergman een blogje met bovenstaande titel. Op dit moment is Sunny Bergman met een vrolijker seksueel onderwerp bezig en dit legt ze uit bij Pauw & Witteman. Ik zal het in de herhaling bekijken, maar donderdag a.s. is haar documentaire Sunny side of sex op tv te zien. Er zit mogelijk wel weer een blogje in, maar eerst even een ‘gouwe ouwe’ op mijn blog gooien. (In het reageergedeelte, zet ik ook nog de reacties die het toen kreeg bij het volkskrantblog.)

UIT 2007: Vertrutting of verkutting, that’s the question. Na Sunny Bergman’s documentaire over de maakbaarheid van de mens, zijn er nieuwe groeperingen waaronder die van Myrthe Hilkens (zie bijvoorbeeld http://www.iaspm.nl/Opinie%20NRC.pdf ) die zich inzetten tegen de verseksualisering van de maatschappij. Vaak worden dit soort initiatieven door zich liberaal noemende mensen, of anderszins vastgeroeste hippe vogels, weggehoond. De initiatiefnemers worden gezien als moraalridders of preutse Victorianen. De persoonlijke vrijheid wordt ingedamd is hun argument. Nou, mijn persoonlijke vrijheid wordt ernstig belemmerd omdat een groep mensen die publieke ruimte in toenemende mate denkt te moeten gebruiken als één grote huiskamer. En ik wil niet weten wat iedereen doet, draagt of niet draagt in zijn eigen territorium, dus zeker niet op straat.

Minister Plasterk heeft zich geschaard achter de ideeën van deze nieuwe Victorianen. Plasterk bekent dus kleur. Daarvoor mijn nadrukkelijke hulde. Nu maakt Plasterk deel uit van een kabinet dat voor grote groepen in de samenleving toch al een spruitjesgeur uit de jaren vijftig met zich meedraagt. Veel commentaar is dus zijn deel nu de overheid zich bemoeit met vermeende vrijheden van individuen. Maar als nota bene Femke Halsema zich ook tot deze groep schaart, breekt mijn traditionele klomp. Zij vraagt zich af of dit een overheidstaak is en betwijfelt de effectiviteit ten zeerste.
Tegelijkertijd roept ze dat allerlei economische maatregelen en vergroting van maatschappelijke participatie van vrouwen hetzelfde resultaat zullen hebben. Graag wil ik Femke wijzen op het feit dat vrouwen in toenemende mate maatschappelijk deelnemen, al zal dat terecht in haar ogen nog niet voldoende zijn. Maar het lijkt erop dat hoe meer vrouwen maatschappelijk participeren, des te nadrukkelijker de verseksualisering van de maatschappij zich manifesteert. Een oorzakelijk verband? Nee, natuurlijk niet, maar het toont wel aan dat haar argumenten niet deugen en dat een uitspraak zoals die van minister Plasterk meer zoden aan de dijk zet. De maatschappelijke discussie wordt er mee aangescherpt.

Over vier jaar stem ik bovendien liever op mensen of partijen die ook op immaterieel gebied zaken uitdragen, al is dat truttigheid ten top. Leven Trut(h) Plasterk.

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in Actueel Sprakeloos, gouwe ouwe toppers en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Vertrutting of Verkutting

  1. sprakeloosid zegt:

    reacties uit 2007
    .b. 03-10-2007 00:37
    Als het er op aankomt kies ik voor de verkutting, maar ik denk dat je een soort balans moet hebben. Zelf zie ik die balans wel; MTV is altijd commercieel en artistiek vrij oninteressant geweest, moet je maar ergens anders naar gaan kijken.
     Verban deze gebruiker (82.74.152.245)    Verwijder deze reactie
    sprakeloos 03-10-2007 22:35
    Als het alleen om tv gaat dan was de inspiratie nog niet zo groot geweest om zo’n zuur stukje te schrijven.
    bedankt voor de reactie
     Verban deze gebruiker (84.84.60.220)    Verwijder deze reactie
    Joop van Haaften 04-10-2007 16:50
    Ik deel met ‘Sprakeloos’ de verbijstering over Femke Halsema’s (ik had bijna mijnheer Halsema opgeschreven) optreden, maandagavond 1 oktober, bij ‘Pauw en Witteman’.
    Wat een matte en bloedeloze, formele opstelling van de meewarig glimlachende volksvertegenwoordigster tegenover het bewogen en authentieke protest van deze overtuigende, geëngageerde en authentieke journaliste.
    Zelfs de mededeling van Myrthe dat zij en haar medeactievoerders Sunny Bergmans, Larissa Pans, Marije Liewens en Stine Jensen van ‘Beperkt Houdbaar’ en ‘Seks moet weer haute couture worden’, schudde Mw. Halsema niet wakker uit haar superioriteitsgevoelens en juridische beschouwingen. De rekening voor Groen Links zal vermoedelijk snel volgen via de Politieke Barometer van Nova.
    En inderdaad, het pleit zeer voor onze PvdA-onderwijsminister Ronald Plasterk dat hij de beweging, die dit ‘Opstandig Sterke Vrouwenkwintet’ – in een half jaar tijd – heeft losgemaakt, vanuit zijn bestuurdersrol met zijn volle gewicht steunt. De sociaal-democratie toont gelukkig steeds vaker dat ze de Linkse koudwatervrees om als truttige moralisten te worden neergezet, aan het overwinnen is.
    “Dat is actuele emancipatiepolitiek bedrijven, Mw Halsema, en dat getuigt van meer bestuurlijke vaardigheid, dan het proberen te voldoen aan de verwachtingen van de professionele feministes. Om dat als goedkoop inspelen op de actualiteit af te doen, is van een oppositioneel opportunisme dat ik u niet had toegedacht!”
    Het is lang geleden dat ik als man van 60-plus zo heb kunnen verheugen over de maatschappijkritische actie van onderop, nu voortkomend uit de generatie van mijn volwassen kinderen. Chapeau!, Myrthe, Sunny, Larissa, Marije en Stine. Waar ik kan zal ik jullie steunen. Carthago moet gebouwd worden! Inderdaad, seks moet weer haute couture worden!
     Verban deze gebruiker (86.92.108.86)    Verwijder deze reactie
    Joop van Haaften 04-10-2007 17:44
    In mijn reactie hierboven is in de 2e alina abusievelijk weggevallen dat het kwintet actievoersters recentelijk allen op Groen Links hadden gestemd….. Waarvan Akte!
     Verban deze gebruiker (86.92.108.86)    Verwijder deze reactie
    sprakeloos 05-10-2007 00:03
    @ Joop, ik ben zelf ook nog niet over de verbazing heen en ben in mijn fantasie hevig de psyche van Femke aan het analyseren.
     Verban deze gebruiker (84.84.60.220)    Verwijder deze reactie
    Joop van Haaften 05-10-2007 00:22
    @ sprakeloos

    Zou Mw Halsema niet gewoon afgedraaid kunnen zijn geweest: zware job, kleine kinderen, laat programma, dat je als nr. 1 van je club niet kunt laten lopen….. Dan is terugvallen op de automatische piloot niet zo verwonderlijk.
    Gooi het getoonde dedain van de heren P&W, onze top presentatoren ook niet weg. Zie citaat van Van Halm / Het Vrije Volk d.d. 2 okt. Knap hoe Myrthe Hilkens zich desondanks nog overeind wist te houden.
    Citaat: “Maar het dedain waarmee het voornoemde trio in hun zogenaamde ruimdenkendheid journaliste Myrthe Hilkens als truttige zedenmeesteres werd neergezet vanwege haar pleidooi tegen seksuele normvervaging was ronduit stuitend. Met een ongelovige blik en grijns keken ze haar aan alsof ze niet konden geloven wat iemand nou toch kon hebben tegen een pijpwestrijd. Zouden de dame en heren ook zo ruimdenkend zijn als het hun eigen kinderen betreft? Of mag je zo’n persoonlijke vraag niet aan journalisten stellen?”

    Reactie is geredigeerd
     Verban deze gebruiker (86.92.108.86)    Verwijder deze reactie
    sprakeloos 05-10-2007 00:35
    @ Joop, ik zal mijn fantasie over de psyche van Femke even laten varen en geloof ook wel dat een meer voor de hand liggende reden als vermoeidheid zeker een rol kan spelen.
    Ja, ik vind dat je dit soort persoonlijke vragen zeker ook aan journalisten moet kunnen vragen. Het programma P&W is toch niet alleen pure journalistiek, maar ook infotainment en de kleur wordt mede bepaald door de gastheren.

    zie ook mijn eerste weblog titiissprakeloos hoe ik denk over P&W

    http://titiissprakeloos.web-log.nl/titiissprakeloos/columns_en_discussies/index.html

    Pauw is met name iemand die volgens mij vrouwen uitkleed met zijn ogen en een grote categorie vrouwen zal niet eens tegenstribbelen.
     Verban deze gebruiker (84.84.60.220)    Verwijder deze reactie

    Onderkant formulier

  2. Wat een verhaal op de vroege morgen, voor mij:-)
    Maar nog steeds actueel, het gaat gewoon door, wat prive zou moeten zijn, open en bloot in de samenleving.

  3. Is het niet begonnen met de ‘vertrossing’ Vincent?
    Daarna verdwenen Kees en Wim van de buis en toen was het hek van de Dam. Wie is De Mol?

    Ceesgegroetje

Geef een reactie

