Kakelkrant van Sprakeloos 6: Vrouw met de 3 borsten, nu op Twitter

 

Het moet me van het hart, na een momentje van relevatie ten aanzien van Twitter en andere sociale media. Een klein momentje maar hoor, want sinds een half jaar, geen dag zonder, met uitzondering van de vakantie. De paar minuten van inkeer bracht mij terug naar afgelopen week en het Pukkelpopgebeuren. Ik kwam er achter door een beetje oplettendheid op Twitter. In no time was de timeline een en al pukkelpop. Het kon niet missen. Toen had ik al zoiets, raar eigenlijk. Half Nederland lijkt mee te lijden of misschien wel te genieten. Hoe het met onze Zuiderburen is, kan ik niet zeggen, maar ongetwijfeld niet veel anders.

Genieten, lees ik dat goed? Ja, dat leest u goed. Want naast een ongeëvenaarde hoeveelheid repeteertweets van het nieuws, komen meteen de ‘ach’ en ‘wee’ tweets, alsof we er zelf bij zijn.’Heb je het gelezen van #pp11? ‘Eruggg hè? Ja, heel errugg. Een soort wedstrijd wie het meeste medeleven kan tonen. Dan komen de discussies op gang hoeveel doden en van welke betrouwbare bron is geraadpleegd. Wie geen kaartje had voor het popfestival, kan de volgende dag op school in ieder geval alle ins en outs ‘waarheidsgetrouw’ doorkleppen. Hoewel ik het nut van de sociale media niet wil onderschatten, krijg ik ook een vieze smaak in de mond.

Het is botweg virtueel ramptoerisme en doet me denken aan het rariteitenkabinet heel vroeger op de kermis, kijken naar de vrouw met de drie borsten of andere mismaakten à la Quasi Modo. Een ranzige nieuwsgierigheid die mensen drijft naar het leed van de ander te kijken. Opwinding en afkeer wisselen elkaar in een ongelooflijk tempo af. Het kan allemaal met de sociale media.

Ook ik ben verslaafd aan nieuws blijkbaar en zal mezelf niet boven de flow op twitter stellen. Ik zal zeker geen vergelijk maken met andere rampen en gebeurtenissen die niet op de sociale media terechtkomen en daardoor minder belangrijk lijken. Ik verbaas me alleen, ben even sprakeloos, heel even maar en daarna kakel ik gewoon weer mee.

Lees ook hierover in de volgende link.

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in Actueel Sprakeloos, Kakelkranten en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Kakelkrant van Sprakeloos 6: Vrouw met de 3 borsten, nu op Twitter

  1. CEES CHAMULEAU zegt:

    Wat is dat toch, die hunkering naar “nieuws” een seconde eerder te weten/melden dan een ander? Ik zal wel een ouwe zak zijn dat ik het niet begrijp. Tijdgeest. Ik WIL het helemaal niet weten en ik ben al een week nadat ik me liet overhalen om mee te doen, er al mee ben gestopt.
    Ceesgegroetje

    • sprakeloosid zegt:

      gestopt met wat? Twiiter? Ook daarin kun je selectief zijn en nieuw publiek naar je blog halen, of was je ergens anders mee gestopt.

      • CEES CHAMULEAU zegt:

        Nee, inderdaad met Twitter. Niks voor mij. Eenzijdig en totaal oninteressant medium. Zal wel modern zijn, voor de achterbankgeneratie o.k.

      • sprakeloosid zegt:

        Boze oude man, met mijn 45 jaar twitter ik er ook lustig op los, ter promotie van mijn blogs, maar ook al ontvangen: 1. een boek, 2. een tijdschrift en 3. toegang tot de conventie van Achlum, het opent ook nieuwe bronnen.

  2. 100-woorden zegt:

    Het drama van Pukkelpop koppelen aan de vrouw met de drie borsten…
    Het is een tikje, hoe zal ik dat eens zeggen, smakeloos.
    Ik begrijp wel wat je wilt zeggen, maar toch…

    • sprakeloosid zegt:

      Ik snap ook wat jij wil zeggen, maar het twittergedrag is een tikje, hoe zal ik dat eens zeggen, emotieloos en goedkopp. De koppeling kon daarom bij mij, want laten we eerlijk wezen een titel als: Sprakeloos vindt twittergedrag afkeurenswaardig met betrekking tot drama op pukkelpop. Dat werkt niet.

      • 100-woorden zegt:

        Twitterende ramptoeristen
        Twitter gaat over lijken
        De één zijn dood is Twitter zijn brood
        Enfin, genoeg titels te verzinnen die meer to the point zijn en toch pakkend genoeg, volgens mij.

  3. Twitter kan behoorlijk irriterend zijn, op meer dan een manier. nieuws rondtwitteren is een manier, maar via twitter berichtjes jou mening opdringen is ook een vorm waar ik niet van moet hebben.

  4. Johan zegt:

    Twitter moet net als alle overige media met mate en verstand worden gebruikt.

  5. de stripman zegt:

    Johan spreekt wijze woorden !!

  6. Apiedapie zegt:

    Overal, of het nu twitter of een blog of een internetsite van een krant is, scoort het om dubbelzinnige woorden in je titel te hebben. Vrouw met drie borsten: je wilt het niet zien, en toch ook weer wel. Even. Al was het maar om tegen jezelf te kunnen zeggen, wat een onzin dat dat allemaal op internet. is. Maar intussen heb je wel geklikt. En de score voor het item verhoogd, zodat een volgende niet lang op zich zal laten wachten. Ik zie het ook, net als iedereen vermoedelijk, op mijn eigen blog. Al mijn stukkies hebben zo ongeveer dezelfde kwaliteit, min of meer, maar de stukkies met ‘neuken’, ‘leuter’, ‘topless’ in de titel scoren twee keer zo hoog als de andere. Het zij zo. Het is niet anders. Moeten we maar aan wennen.
    T.a.v. het als eerste ‘nieuws’ te willen melden, zit in onze genen denk ik. Heeeel vroeger toen er nog niets bestond was het van levensbelang om op de hoogte te zijn van nieuwe dingen (enge sabeltandtijger vlakbij het dorp, overstroming op komst, zie ook J. Auel), en degene die dat nieuws dus als eerste kon brengen was een hele bink. Binken waren meer succesvol met voortplanten, welke vrouw wil er niet met een scherpe journalist ….? En hun kinderen (in die tijd bestonden nog geen vbhmiddelen) waren dus ook weer mediabegaafd, zie verder Darwin.
    Ik groet u. En brengt u vooral eens een bezoekje aan mijn blogje, waar behalve schuttingwoorden ook zoveel moois te beleven is. Aan het fenomeen van ‘neuken’ in de titel heeft prof. dr. A. Dapie zelfs een hele beschouwing geweid (of gewijd), al maanden een hit, hij staat hier: http://apiedapie.wordpress.com/2010/11/19/neuken-op-kop-om-te-kijken-hoe-het-moet/

  7. Hallo, ik ga voor vier… Mijn zoon met vriendin waren een avond op Pukkelpop…

Geef een reactie

