Leve de allochtone feut

 ‘Ik heb het licht gezien, driewerf Eureka!!!’
Mooier kan ik een stukje niet beginnen, maar ik heb er ook alle redenen me oprecht gelukkig te voelen.
‘Waarom?’
Ik weet nu hoe we het integratievraagstuk moeten oplossen. Ik verwijt mezelf dat ik niet eerder op de gedachte ben gekomen, het had de Nederlandse maatschappij een hoop narigheid kunnen besparen, zowel op menselijk vlak als in economisch opzicht.

‘Hoe Sprakeloos, hoe? Vertel het ons!!!’
We hebben te maken met de verplichte inburgeringscursus. Zòu dit fenomeen werken, dan kost dit een lieve duit, maar de effectiviteit is nooit bewezen. En volgens goed Nederlands gebruik heeft de bureaucratie weer hard toegeslagen op dit beleidsgebied en de wachtlijsten zijn enorm. Ook volgens goed Nederlands gebruik wordt dan niet meer over de effectiviteit gesproken, maar gekeken hoe de procedures verbeterd kunnen worden. Of iemand nu de Nederlandse taal spreekt, weet wie Willem van Oranje is en wie vadertje Drees, doet niet ter zake.
De bureaucratie streeft naar optimalisering van deelname. Is dit optimum bereikt dan is succes verzekerd?!?!

Maar beste lezers, in ons onvolprezen land hebben we een instituut dat al decennialang een werkzaam procédé heeft om mensen maatschappelijk aan elkaar te koppelen en wel voor hun leven lang.
‘O ja, Sprakeloos, vertel!
Waar zijn de Captains of Industry, ministers, hoge ambtenaren, kroonprinsen en directeuren van non-profitorganisatie bijna allemaal zonder uitzondering bij geweest?
Ik zal u niet langer in spanning houden, het is de studentenvereniging, het corps wel te verstaan. Vanuit deze verenigingen worden netwerken voor het leven gecreëerd, baantjes worden elkaar toegeschoven en in moeilijke tijden staan ze klaar voor elkaar. En iedereen mag lid worden, mits ze de ontgroening maar op een goede manier doorkomen. Maatschappelijk succes verzekert, want dat alleen de beste mensen op topposities terechtkomen, daar geloof ik niet in. Voor goede banen en invloed zijn vooral netwerken van belang.

Dus Sprakeloos?
Zien jullie het niet, 1 + 1 = 2, toch?
We schaffen de inburgeringscursussen af en een ieder die vrijwillig naar Nederland komt, wordt vakkundig ontgroend, de kennis is immers in huis. Na een aantal weken van vernedering krijgt een iedere de mogelijkheid om zich in te vechten in de Nederlandse samenleving. De saamhorigheid onderling van de allochtone feuten groeit en bij een succesvolle missie hebben ze al een waardevol netwerk om hun positie in de Nederlandse samenleving te beginnen. Succes verzekerd.

En Sprakeloos, hoe ziet die ontgroening eruit?
Euhh, ja ik ben geen ervaringsdeskundige, want nooit lid geweest van een studentenvereniging. Ik voelde me ‘destijds te individualistisch en te goed voor zo’n drilcursus en bovendien ontbrak het me aan een hete aardappel in de keel. Dus ik ben nu slechts blogger die zijn frustraties over studentenverenigingen maar wegschrijft bij het ontbreken van een glansrijke maatschappelijke carrière. Ik heb mijn kans op ontmenselijking en wedergeboorte die erop volgt helaas gemist. Ik zal er mee moeten leren leven, maar ik gun anderen die kansen natuurlijk wel.

Hoe de ontgroening eruit moet zien? Nu, moslims verplicht bier te laten drinken en varkensschnitzels consumeren, strenge moslima’s in badpak laten paraderen tijdens ontgroeningsbijeenkomsten. Antillianen en Surinamers ontdoen van alle blingbling en in het vooruitzicht stellen dat monogamie de eis is.
Nou Sprakeloos, dit is wel hard en gebaseerd op vele vooroordelen.
Goed, goed, ik geef toe, ik weet niet hoe de ontgroening gaat, daarvoor zijn anderen die hun leden succesvol de maatschappij in weten te loodsen. Laten zij dit werk doen.

En het gevolg?
Gelukkige mensen, geen enge partijen meer en gezamenlijk worden we nog beter met de Olympische spelen.
Weg met de inburgering, leven de allochtone feut.

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in gouwe ouwe toppers en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

