Rare jongens, die goklustige Engelsen

 

Dat die Engelsen ‘rare jongens’ zijn, om maar eens een klassieker van Astrix en Obelix te gebruiken, staat natuurlijk buiten kijf. En om de klassieke uitspraak in een moderner jasje te gieten, wil ik er wel aan toevoegen dat ook de meisjes van het eiland raar zijn, want aan discrimineren doe ik niet. Links rijden, ondoorgrondelijke maten, behoud van de pond, rare kroegtijden om over het bier nog maar niet te spreken. Bovendien met zo’n keuken, moet James Oliver toch wel door God gezonden zijn. Maar het ontberen van fatsoenlijk voedsel weerhoud de Engelsen niet van het frequenteren van de pub en hun maaltijden. Dan moet je toch raar zijn. Maar verder wel aardig hoor. Met plezier heb ik een paar prettige weekjes doorgebracht bij die rare jongens en meisjes.

Gokken is ook zoiets dat blijkbaar genetisch de Noordzee niet is overgekomen, want dat lijkt bij de Britten wel een volksziekte. Ooit eens op een nette grote camping gestaan in het Noorden van Engeland? Ik wel, we hadden er, heel naïef een mobile home gehuurd. Je kent dat wel, zoiets doen ook hele volksstammen in Frankrijk en Spanje, dus waarom niet aan de andere kant van de plas. Voor de goede orde, er was niets mis met onze huisvesting ter plekke, integendeel. Voor de rest was het wel even een cultuurshock, want alle Engelse gezinnen die niet Engels zitten te wezen aan de Spaanse costa’s, hebben zich verschanst op dit soort parken blijkbaar. Zonder een waardeoordeel uit te spreken, kan ik u verzekeren. “Het is echt anders.”

De onvermijdelijke shoppingmall bij zo’n park, annex pub, animatie, take-aways en een zwembad is een cultureel antropologische belevenis. Maar het meest opvallende is toch de aanwezigheid van grote hoeveelheden videogames en een nog groter aantal gokkasten. Engelsen zijn gokkers, en ieder hoekje in het overdekte winkel- en vermaakcentrum bevatte een gokkast. Zonder overdrijven zou ik gokken op minstens 350 van die eenarmige bandieten. Ik zal die gok niet winnen, want ik ben geen Engelsman en dus niet raar. Maar het kan nog vreemder.

Gisteren werd ik gewezen op een site waar op van alles wat los en vast zit gegokt kan worden en je kunt ook zelf voorstellen doen. Sport is natuurlijk nadrukkelijk aanwezig op deze site, maar ook allerhande andere zaken kunnen voer zijn voor de Engelse goklustigen, ook lokale issues in andere Europese landen. Dus als je gisteren had ingezet dat er een splitsing zou komen in de partij van Rita Verdonk, dan was je vandaag misschien een stuk rijker geweest. Wie zal het zeggen. Ook de aanstaande bruiloft van de eeuw, tussen prins William en Kate Middleton brengt al veel ‘reuring’ met zich mee. Wie gaat er wel of niet huilen? Hoe lang is de sleep van de bruid? Welke muziek wordt er gespeeld en ‘last but not least’ de kleur van de hoed van koningin Elizabeth. Als je zou gokken op een geel hoofddeksel, dan is de kans om rijk te worden niet zo groot, maar denkt u dat Elizabeth in een jolige bui een zwarte hoed zal dragen, dan ziet u uw inzet met 250 vergroten. Het is maar dat u het weet.

Zoiets is in Nederland niet gangbaar, hoewel wij misschien ook best rare jongens zijn. Vandaag doet John de Mol een aanbod op o.a. SBS 6. De Mol heeft het nodig om nieuwe formats uit te proberen. Misschien dat een moderne versie van Wedden dat een optie is. Het moet dan wel platvloers dus boeren, scheten en botte seksgrappen zijn onvermijdelijk. Wie laat de hardste scheten, Wesley Sneijder of Jolanthe, uiteraard met de geheime camera als scheidsrechter. Wie van de oranjeprinsen is de echte homo? Welk ondergoed draagt Yvon Jaspers als ze het erf op komt van de boeren? Draagt ze sowieso wel ondergoed?

Volgens mij is dit een passend format voor succes tv, zoals we het al wel kennen, dus roeptoeter het door, het komt van mij, misschien zit er nog wel wat in voor mij. Voorlopig blijf ik me vooral verbazen over de Engelse goklust, maar eigenlijk wist ik het al: Engelsen zijn rare jongens.

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in Actueel Sprakeloos en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

